nezame-mozoat_image

 هر مدرسه‌ای، برای میدان عمل خود، قلمرویی را تعیین می‌کند و خود را نسبت به حوزه‌هایی از تعلیم و تربیت مسئول می‌داند. مدرسه برای رفع نیازها و برآورده کردن انتظاراتی تأسیس شده است و از طرفی بر پایه‌ی توانایی‌هایش، اهدافی را برای خود تعریف کرده، راهبردی را برای رسیدن به اهداف برگزیده و مسئولیت اجتماعی خاصی را بر عهده گرفته است. از تقاطع دادن آن نیازها و انتظارات با توانایی‌ها و مأموریت‌های مدرسه مرزهایی تعیین می‌شوند که در داخل آن محدوده و قلمرو، خدمات مدرسه ارائه می‌شوند، نیازهای دارای اولویت مرتفع می‌شوند و برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های مدرسه اجرایی می‌شوند. مجموعه کتاب‌های «نظام مدیریت مدرسه» سعی دارد که از زوایای مختلفی به عامل بودن در چارچوب این قلمرو و میدان عمل بپردازد.
به عنوان مثال، گستره‌ی موضوعاتی که مدرسه به آنها می‌پردازد، الگوهایی که مدرسه برای برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات تربیتی به کار می‌بندد، وظایفی که مدرسه خود را نسبت به انجام آن متعهد می‌داند و فرایندهایی که برای سامان‌دهی امر تربیت در مدرسه و به‌سازی کیفی مداوم انجام می‌شود، هر کدام به گونه‌ای بیان می‌کند که سطح انتظار مدرسه از خودش در کجا قرار گرفته است و فعالیت‌ها در چه میدانی شکل می‌گیرند.

مؤسسه مطالعات تعالی نسل (متن)، ضمن تقدیم نخستین کتاب از مجموعه کتاب‌های «نظام مدیریت مدرسه» با عنوان «نظام موضوعات مدرسه‌ای»، انتشار این کتاب‌ها را در راستای تحقق «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» می‌داند که کانون اصلی تغییر و تحول را مدرسه در نظر گرفته و آن را دارای قدرت تصمیم‌گیری و پاسخگویی فرض کرده است. این کتاب حاصل چند جلسه‌ی مشترک بین کارشناسان موسسه متن و برخی مدارس اسلامی است تا مشخص شود این مدارس برای میدان عمل خود، چه قلمرویی را تعیین کرده‌اند و خود را نسبت به چه حوزه‌هایی از تعلیم و تربیت، مسئول می‌دانند.

 

Buy

نویسنده
سید عبدالحمید ابطحی
شابک
978-622-99922-1-0
انتشارات
موسسه‌ی متن
تعداد صفحه
61
نوع جلد
شومیز
قطع کتاب
رقعی
0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
امتیاز شما:
CAPTCHA Image