در این مجموعه، سعی داریم عملکرد نظام معلم راهنمایی را در ساختار کلی مدارس اسلامی، تجربه نگاری کنیم. بدین منظور، لازم دیدیم مصاحبه هایی باز با معلم راهنماهایی از چهار مقطع این مدارس داشته باشیم که در این شماره، مصاحبه با آقای نادر حریری (متولد ۱۳۴۴ ش)، معلم راهنمای دبیرستان علوی ارائه می شود. او که فارغ التحصیل دوره چهارم دبیرستان نیکان است، با مدرک کارشناسی فیزیک کاربردی از دانشگاه تهران، پیشترها در نوبت اول متوسطه معلم راهنمایی می کرد و در بیست سال اخیر، در نوبت دوم مقطع متوسطه به این کار مشغول است. او در این سال ها در کنار معلم راهنمایی، به تدریس فیزیک و عربی نیز پرداخته است.
در این مصاحبه، پرسشگر اصلی آقای علی سپهری است که چند سالی با سِمت دستیاری در کنار آقای حریری فعالیت کرده است. على سپهری با توجه به شناختی که از دیدگاه های آقای حریری نسبت به معلم راهنمایی دارد، با سؤالی درباره مفهوم و وظیفه اصلی معلم راهنما، مصاحبه را شروع کرد و خواستار پاسخ به این سؤال بود که: این نگاه چه ریشه های در تجربهی دوران دانش آموزی نادر حریری داشته است؟ تمام این نه جلسه مصاحبه، عملا تفصيل همین سؤال و دغدغهی این معلم راهنماست.
برای آن که خواننده درکی واقعی از عملکرد معلم راهنما داشته باشد، از آقای حریری خواستیم تا موردهای واقعی را برای ما تعریف کند و ایشان نیز تلاش کرد با حفظ محرمانگی در مخفی ماندن نام و ویژگی های دانش آموزان، والدین آنها و حتی معلمان، تا آن جا که امکان دارد، جزئیات رویدادها را برای ما بازگو کند. با وجود این، پس از تدوین مصاحبه ها، احتیاط کردیم و برخی جزئیات ماجراها را حذف کردیم تا کمترین احتمال بازشناسی نیز وجود نداشته باشد؛ حتی از ذکر تاریخ جلسات مصاحبه و نام و مشخصات دستیار آقای حریری هم در همین راستا صرف نظر کردیم.
نهایتأ كتاب در شش فصل با نام های «هدف معلم راهنمایی»، «ویژگیهای معلم راهنما»، «اقدامات معلم راهنما»، «بستر تداوم معلم راهنمایی»، «آسیبشناسی معلم راهنمایی» و «گفت وگو با دستیار آقای حریری» تنظیم شد. در آخرین فصل کتاب، برای درک عمیق تری از فعالیت های معلم راهنمایی نادر حریری و نگاه او به این موضوع، با یکی از دستیاران او به گفت وگو نشستیم.