میزان توفیق مدارس در پرورش دانشآموختگانی سالم، دانا، ماهر و مفید برای توسعهی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه، هماره در بوته نقد و نظر قرار داشته است. بهویژه در چند دههی گذشته، تلاش برای به چالش کشیدن عملکرد مدارس در کشورهای مختلف فزونی یافته است.
اندیشمندان تعلیم و تربیت، با یاری دست اندرکاران و مجریان آموزش و پرورش، مدلها، روشها و ابزارهایی چند را به دنیای آموزش و مدرسهداری ارائه دادهاند. به نظر میرسد یکی از بهترین مدلها، مدل نامآشنای سیپ (CIPP) باشد که مدلی است جامع و به محک آزموده، که برای ارزیابی مدرسه، بهعنوان یک سازمان آموزشی، طراحی شده است. نام این مدل نظام مند، از ترکیب سرواژههای معادل انگلیسی چهار کلمه زمینه، درونداد، فرایند و برونداد حاصل شده است.
این الگو ۲۵ حوزهی ارزیابی را برای مدرسه فهرست نموده و برای هر حوزه، سؤالها و شیوهی جمع آوری و تحلیل اطلاعات کمی و کیفی را مشخص کرده است. در ابتدای ارزیابی نیز فرایندی ۱۱ مرحلهای را از «تعیین اهداف ارزیابی» تا «اعمال اصلاحات عملی در مدرسه» به تفصیل معرفی میکند.
این نوشتار در 4 فصل تنظیم شده است:
فصل اول: آمریکا چگونه مدارس خود را ارزیابی میکند؟
فصل دوم: مدلی برای ارزیابی مدرسه
فصل سوم: استفاده از مدل
فصل چهارم: چکلیستها و ابزارهای مورد استفاده در ارزیابی مدرسه