arzyabi_image

مدلی برای ارزیابی مدرسه (همراه با چک لیست جامع ارزیابی مدرسه)


:small_orange_diamond: میزان توفیق مدارس در پرورش دانش‌آموختگانی سالم، دانا، ماهر و مفید برای توسعه‌ی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه، هماره در بوته نقد و نظر قرار داشته است. به‌ویژه در چند دهه‌ی گذشته، تلاش برای به چالش کشیدن عملکرد مدارس در کشورهای مختلف فزونی یافته است.

:small_orange_diamond: اندیشمندان تعلیم و تربیت، با یاری دست اندرکاران و مجریان آموزش و پرورش، مدل‌ها، روش‌ها و ابزارهایی چند را به دنیای آموزش و مدرسه‌داری ارائه داده‌اند. به نظر می‌رسد یکی از بهترین مدل‌ها، مدل نام‌آشنای سیپ (CIPP) باشد که مدلی است جامع و به محک آزموده، که برای ارزیابی مدرسه، به‌عنوان یک سازمان آموزشی، طراحی شده است. نام این مدل نظام مند، از ترکیب سرواژه‌های معادل انگلیسی چهار کلمه زمینه، درونداد، فرایند و برونداد حاصل شده است.

:small_orange_diamond: این الگو ۲۵ حوزه‌ی ارزیابی را برای مدرسه فهرست نموده و برای هر حوزه، سؤال‌ها و شیوه‌ی جمع آوری و تحلیل اطلاعات کمی و کیفی را مشخص کرده است. در ابتدای ارزیابی نیز فرایندی ۱۱ مرحله‌ای را از «تعیین اهداف ارزیابی» تا «اعمال اصلاحات عملی در مدرسه» به تفصیل معرفی می‌کند.

:small_orange_diamond: این نوشتار در 4 فصل تنظیم شده است:
:white_small_square:فصل اول: آمریکا چگونه مدارس خود را ارزیابی می‌کند؟
:white_small_square:فصل دوم: مدلی برای ارزیابی مدرسه
:white_small_square:فصل سوم: استفاده از مدل
:white_small_square:فصل چهارم: چک‌لیست‌ها و ابزارهای مورد استفاده در ارزیابی مدرسه

  • نویسندگان:
    جیمزآر ساندرز، جری ال هورن، ربکا ای توماس، دی مارک توکت، هویلان یانگ
  • مترجم:
    حمید رحیمیان ، محمد ضیایی موید
  • انتشارات:
    رسا
  • شابک:
    978-964-317-921-2
  • قطع کتاب:
    رقعی
  • نوع جلد:
    شومیز
0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
امتیاز شما:
CAPTCHA Image