نشست غیرحضوری «فرصتها و چالشهای آموزش مجازی با تکیه بر تجربیات مدارس»
با ارائه دکتر احسان طوفانینژاد
معاون آموزشی مؤسسه فرهنگی روزبه و مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی
شیوع ویروس کرونا در جهان، آسیب جدی به اقشار مختلف جامعه وارد آورده و معضلات بسیاری از جمله اختلالاتی در سیستم آموزشی جهان ایجاد کرده است. طبق اعلام سازمان یونسکو تا ۱۵ مارس ۲۰۲۰ (۲۵ اسفند ۱۳۹۸) بیش از ۴۰۰ میلیون دانشآموز در ۶۱ کشور جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا و تدابیر لازم برای مقابله با آن و تعطیلی مدارس از تحصیل دور ماندهاند. همچنین، احتمال این موضوع وجود دارد که با شیوع بیشتر این ویروس در دنیا، تعداد بیشتری از کشورها مدارس را تعطیل نمایند. بر این اساس مدارس با هدف حفظ ارتباط آموزشی دانشآموزان به سمت راهکارهای آموزش مجازی روی آوردهاند و مجموعه فعالیتهایی که تاکنون برای اولیا، دانشآموزان و خود مدارس جدید بوده است را در کمترین زمان طراحی و به اجرا گذاشتهند. اجرای آموزش مجازی بدینگونه علاوه بر کسب تجارب بینظیر، باعث ایجاد فرصتها و چالشهایی در روند تحصیلی شده است. هدف از این ارائه، به اشتراکگذاری تجارب مدارس و بررسی فرصتها و چالشهای پیشآمده در آموزش مجازی است.
سرفصلها:
ـ چالشها و فرصتهای انواع فعالیتهای آموزش مجازی شامل:
کلاس مجازی همزمان، تولید محتوا، ارائه تکلیف و بازخورد، برگزاری آزمون، مدیریت زمان
ـ تجارب ارتباط معلمراهنما با دانشآموزان
ـ مدیریت آفتها و آسیبهای فضای مجازی
درباره مدرس:
احسان طوفانینژاد دارای مدرک دکتری تکنولوژی آموزشی از دانشگاه علامه طباطبائی و لیسانس مهندسی برق (الکترونیک) است. وی به عنوان محقق میهمان به مدت یکسال در دانشگاه استرالیای جنوبی و دانشگاه ایالتی کالیفرنیای امریکا در حوزه روشهای آموزش و یادگیری در محیطهای برخط (آنلاین) و شبکههای اجتماعی مجازی، تحقیق و فعالیت کرده است. همچنین سابقه ۸ سال معلمراهنمایی در پایههای مختلف تحصیلی متوسطه دوم دبیرستان و نیز معاونت آموزشی را داراست. تجربیات ۱۰ ساله تدریس دانشگاهی در حوزه تکنولوژی آموزشی، ۴ سال تدریس مجازی در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری بیش از ۲۰ عنوان کارگاه مرتبط با آموزش و یادگیری در محیط مجازی و همچنین بیش از ۱۵ سال تدریس مهارتهای رایانه و روشهای تدریس در مدارس و مؤسسات مختلف صنعتی و آموزشی، باعث شده است که وی بتواند تلفیق مناسبی از تئوریها و یافتههای پژوهشی و عمل در محیطهای آموزشی و یادگیری را ایجاد کند. از او مقالات و پژوهشهای مختلفی درباره حوزههای گوناگون مرتبط با آموزش (با تمرکز بر آموزش و یادگیری مجازی) چاپ شده است.