mr-9_image

فهرست


مقدمه

یکی از مهمترین دغدغه‌های موجود در حوزه کار تربیتی مدارس به‌ویژه مدارس نوپا آن است که مر‌بیانی که رابطه مستقیم و نزدیک با دانش‌آموزان دارند، از دانش و مهارت لازم و کافی برای انجام دادن کامل وظایف خود برخوردار باشند. البته این نیاز ضروری بعضاً با روش سنتیِ انتقال سینه به سینه تجارب و یا از طریق اعزام و استقرار کارشناسان مجرب در مدرسه انجام گرفته و می‌گیرد؛ اما با توجه به افزایش روزافزون تعداد مدارسی از این دست، روش‌های سنتی و اغلب غیرعملیاتی انتقال تجارب، پاسخگوی نیازهای موجود در این زمینه نیست. بدین‌منظور در جهت تأمین و ارتقاء کیفی نیروهای لازم در جایگاه «معلم‌راهنما» در مدارس، دوره آموزشی «مهارت‌های پایه معلم‌راهنما» مطابق آنچه در این مختصر توضیح داده خواهد شد، طراحی شده است.

در اهمیت و ضرورت برگزاری این دوره همین بس که بدانیم هم‌اکنون اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در اینگونه مدارس فعالیت آموزشی یا پرورشی دارند، در یک رشته تخصصی دیگری تحصیل کرده‌اند و در زمینه آموزش و پرورش به صورت تجربی عمل می‌کنند. از سوی دیگر شمار افرادی که به طور خاص در حوزه علوم تربیتی، روان‌شناسی، مشاوره و راهنمایی و یا مدیریت آموزشی، دوره یا درسی را گذرانده باشند بسیار اندک است. برگزارکنندگان این دوره بر این اعتقادند که با توجه به ظرافت و ویژگی‌های خاص جایگاه معلم‌راهنما و با اشراف کامل به محتوای رشته‌های مذکور دانشگاهی، همچنان دانش و مهارت‌های بسیاری مورد نیاز معلم‌راهنماست که در متون رایج در حوزه تربیت به‌راحتی یافت نمی‌شود. لذا برگزاری دوره‌هایی با رویکرد بهره‌گیری از تجارب و میراث ارزشمند مدارس موفق در حوزه تربیت دینی نیازی قطعی و ضروری به نظر می‌رسد.


جایگاه و ضرورت تربیت معلم‌راهنما

معلم‌راهنما مهمترین رکن تربیتی مدارسی است که رویکرد ابتدایی آنان تربیت دینی در نظر گرفته شده است. معلم‌راهنما کسی است که بر اساس احساس وظیفه دینی و شغلی، سرپرستی و مسئولیت پرورشی و آموزشی یک پایه یا مقطع تحصیلی از دانش‌آموزان را در مدرسه برعهده می‌گیرد و چون پدری دلسوز و مهربان مصمم است آنها را در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای ارزشمندشان هدایت و راهنمایی نماید و ارزش‌های والای الاهی را در وجود آنان نهادینه سازد. البته در این رهگذر به افراد دیگری که یاوران و بازوان معلم‌راهنما در امر تربیت به شمار می‌روند و نقش‌های مختلفی در مدرسه ایفا می‌کنند نیز نیاز است تا از آموزش‌های عمومی بهره‌مند گردند تا نهایتاً کل مدرسه به عنوان یک مجموعه به‌هم‌پیوسته در جهت تحقق اهداف و آرمان‌های تربیتی و دینی، همسو و هماهنگ پیش رود. با توجه به تعامل مستقیم و مستمر دانش‌آموزان با معلم‌راهنما و رسالت مهم و چندبعدی او، این‌طور به نظر می‌رسد که اهمیت تمرکز بر امر تربیت معلم‌راهنما بیش از سایر حوزه‌ها در مدرسه است.

کارشناسان مؤسسه متن با دریافتن این اهمیت و نیز با اشراف بر محتوای رشته‌های دانشگاهی مرتبط با معلم‌راهنمایی، بر این اعتقادند که با توجه به ظرافت‌ها و ویژگی‌های جایگاه معلم‌راهنما، آموزش دانش و مهارت‌هایی عمدتاً مبتنی بر تجربه مدارس برای معلمین‌راهنما مورد نیاز است تا کیفیت این جایگاه حفظ شده و ارتقاء یابد. لذا دوره آموزشی حاضر، با این رویکرد طراحی و اجرا می‌گردد.


اهداف راهبردی دوره

بر اساس تعاریف بیان شده می‌توان اهداف زیر را برای این دوره برشمرد:

هدف کلی

تربیت افرادی با دانش و مهارت‌های پایه معلم‌راهنمایی

اهداف تفصیلی

- آشنایی با مبانی و اصول تعلیم و تربیت دینی مدرسه‌ای

- آشنایی با بخش کاربردیِ علوم روان‌شناختی و تربیتیِ مدرسه‌ای

- شناخت و درک صحیح و همه‌جانبه از دانش‌آموز به‌عنوان یک انسان

- آشنایی نظام‌مند با تجربیات تربیتی موفق مدارس

- کسب مهارت‌های راهبری آموزشی و تربیتی مدرسه

- کسب مهارت تدریس مؤثر و نظارت و راهنمایی بر معلمان

- کسب مهارت پژوهش و تحلیل مسائل تربیتی در مدرسه

- کسب مهارت مستندسازی تجربیات مدرسه


عناوین و سرفصل‌های دروس

  1. مبانی و اصول تربیت اسلامی
  2. نقش و جایگاه معلم‌راهنما
  3. مهارت‌های مدیریت کلاس درس
  4. راهبری تربیتی
  5. راهبری آموزشی
  6. رشد عاطفی نوجوان
  7. مهارت‌های جذب دانش‌آموزان و تأثیرگذاری بر آن‌ها
  8. مهارت‌های شناخت دانش‌آموزان در مدرسه
  9. تغذیه و رشد جسمی
  10. مشاوره در مدرسه
  11. راهبری پرورشی
  12. فقه مسائل مدرسه

شرایط  پذیرش و برگزاری

  • فراگیران این دوره یا از طریق معرفی و تأیید یکی از مدارس و یا به‌صورت مستقل و در صورت لزوم پس از انجام مصاحبه پذیرفته خواهند شد.
  • هزینه دوره 63.000.000 ریال می‌باشد.
  • کلاس‌ها در نیم‌روز اول هر پنجشنبه تشکیل می‌گردد و شامل ۴ جلسه آموزشی ۶۰ دقیقه‌ای به صورت حضوری است.
  • این دوره از روز پنجشنبه 12 مرداد ماه 1402 ان شاء الله آغاز خواهد شد.
  • طول این دوره حدود ۸ ماه و بین ۱05 تا ۱10 جلسه آموزشی است.
  • این دوره مختص مقاطع متوسطه ۱ و ۲ طراحی شده است؛ اما برای معلمین‌راهنما مشغول در مقطع دبستان نیز تا حدود زیادی قابل استفاده خواهد بود.

شرایط فراگیران

  • حداقل دانشجو یا فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی
  • ترجیحاً داشتن همکاری فعال با مدرسه با سابقه کمتر از ۵ سال
  • علاقمند به کار تربیتی، اهل مطالعه و پژوهش، فعال و باانگیزه
  • متعهد به انجام فعالیت‌های علمی و عملی تعیین‌شده
  • متعهد به حضور منظم، مستمر و به‌موقع در کلاس‌های دوره

ملاحظات و تذکرات

  • به جهت محدودیت ظرفیت هر دوره، مؤسسه متن قادر به ثبت‌نام تمامی فراگیران متقاضی نمی‌باشد.
  • با توجه به اهمیت حضور فراگیران و نظم شرکت در دوره برای مدیران مدارس، گزارش تأخیر یا غیبت هر فراگیر، درصورت درخواست مدیر، به‌صورت هفتگی یا ماهانه به مدیر مربوطه گزارش خواهد شد.
  • فراگیران محترم متعهد به حضور در جلسات دوره هستند و در صورت غیبت به هر دلیل، مؤسسه نسبت به ارائه محتوای جلسات (اعم از فایل صوتی ضبط‌شده و...) تعهدی ندارد.
  • پس از پایان دوره، گواهینامه حضور در دوره برای فراگیران صادر خواهد شد. ملاک «قابل قبول» بودن گذراندن هر درس، حضور و مشارکت فعال در دوره و تکمیل ارزیابی ها و فعالیت های تدوین شده در طول دوره است.
  • فارغ از آن‌که هزینه شرکت در دوره از طرف مدرسه پرداخت می‌شود یا توسط خود فراگیر، مؤسسه متن، پرداختی‌های مالی را از فراگیر محترم جویا می‌شود.
  • مؤسسه از فراگیران عزیز انتظار دارد نسبت به ضبط و پخش محتوای دوره حساس بوده و در این زمینه با مسئول برگزاری دوره هماهنگ باشند.
  • مؤسسه متن خود را به رعایت اصول اخلاقی در تعامل با مدارس همکار، متعهد می‌داند.

جهت تکمیل اطلاعات و ثبت نام وارد فرم ثبت نام شوید :

 فرم پیش ثبت نام 

  


اساتید دوره

team_member_1

جناب دکتر سیدعبدالحمید ابطحی

team_member_2

جناب دکتر مسعود اسماعیلی

team_member_3

جناب آقای محمدعلی ثباتی

team_member_4

جناب آقای محمدمهدی حسین‌زاده

team_member_5

جناب دکتر محمد دولتی

team_member_6

حجه الاسلام والمسلمین صادق فائق

team_member_7

جناب دکتر میرحامد مدیرزاده طهرانی

team_member_8

جناب دکتر سیدعلاء نوری

team_member_9

جناب آقای محسن نوری


نظرات

0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
امتیاز شما:
CAPTCHA Image