mr1gh_image

فهرست


معلم راهنما کیست؟

معلم راهنما معمولاً مسئول پیگیری و رسیدگی به مسائل تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان یک پایه در مدرسه است. این جایگاه در مدارس مختلف با نام‌های گوناگونی شناخته می‌شود؛ مسئول پایه، سرپرست پایه، مشاور پایه، مراقب، مربی و ... از این جمله‌اند.


دوره‌ی معلم‌راهنمایی چیست؟

مر‌بیان جوانی که در جایگاه معلم راهنما یا نظایر آن قرار می‌گیرند ممکن است از دانش و مهارت لازم و کافی برای انجام دادن کامل وظایف خود برخوردار نباشند و معمولاً با روش سنتیِ انتقال سینه به سینه تجارب در پی به دست آوردن مهارت های لازم برمی‌آیند. دوره آموزشی «مهارت‌های پایه معلم‌راهنما» به صورت مدوّن طراحی شده است تا به این فرایند سرعت بخشد و به ارتقای مهارت‌های مربیان به صورت تخصصی و فشرده کمک کند.


عناوین و سرفصل‌های دروس

  1. مبانی و اصول تربیت اسلامی: تبیین مبانی اندیشه‌ای، معنوی و اخلاقی تربیت اسلامی با تمرکز بر جایگاه مربی و اصول موفقیت در نقش راهنمای تربیتی
  2. نقش و جایگاه معلم‌راهنما: تبیین جامع جایگاه، مسئولیت‌ها، مهارت‌ها و تعاملات معلم راهنما جهت توانمندسازی در ایفای نقش کلیدی در مدرسه
  3. مهارت‌های مدیریت کلاس درس: توانمندسازی مربیان در هدایت کلاس، مدیریت مؤثر فضای یاددهی و ایجاد تعامل مثبت با فراگیران
  4. راهبری تربیتی: توانمندسازی مربیان در مدیریت فضای تربیتی مدرسه، شناخت رفتار جمعی، هدایت فضای عمومی و تعامل سازنده
  5. راهبری آموزشی: ارتقای توان راهبری آموزشی مربیان در ایجاد محیط یادگیری مؤثر، رشد شناختی، تقویت مهارت‌ها و ارزشیابی هدفمند
  6. رشد عاطفی نوجوان: تمرکز بر ویژگی‌های روانی و عاطفی نسل جدید نوجوانان جهت درک عمیق‌تر مربیان برای ارتباط مؤثرتر و تربیت کارآمدتر
  7. مهارت‌های جذب و شناخت دانش‌آموزان در مدرسه: توانمندسازی معلمان و مربیان در شناخت دقیق، چندلایه و مسئولانه دانش‌آموزان با هدف هدایت تربیتی مؤثرتر، تمرکز بر مهارت‌های ارتباطی، تربیتی و اخلاقی،در جهت جذب مؤثر و هدفمند دانش‌آموزان و ایجاد نفوذ تربیتی در آنها
  8. تغذیه و رشد جسمی: تمرکز بر ابعاد سلامت جسمی، تغذیه، خواب و بلوغ برای برنامه‌ریزی مؤثرتر جهت رشد متوازن دانش‌آموزان
  9. مشاوره در مدرسه: شناخت رفتارهای دانش‌آموزی، ارتقاء سلامت روان و مداخله‌ی مؤثر در محیط مدرسه.
  10. راهبری پرورشی: تربیت ارزش‌محور در مدرسه؛ توانمندسازی مربیان در شناخت مبانی تربیت و طراحی برنامه‌های پرورشی مؤثر و جذاب
  11. فقه مسائل مدرسه: درک و اجرای احکام شرعی در مدیریت، آموزش و تربیت در مدرسه، متناسب با اقتضائات دنیای امروز
  12. طراحی آموزشی: تمرکز بر الگوهای متنوع تدریس جهت طراحی و اجرای هدفمند، خلاقانه و اثربخش‌تر روش‌های آموزشی
  13. پژوهش در تعلیم و تربیت: توانمندسازی معلمان در تفکر پژوهش‌محور، تصمیم‌گیری آگاهانه و ارتقای کیفیت آموزش با تکیه بر داده و تجربه

نقشه مسیر مباحث دوره

ثبت‌نام و برگزاری

  • همان طور که مطلع هستید این دوره برای آقایان به صورت کاملا حضوری تعریف شده است. با این حال برای سهولت شرکت بانوان گرامی در این دوره گرانبها، این تجارب ارزشمند گردآوری شده به صورت کلاس های حضوری، آنلاین، آفلاین و همچنین مطالعه کتاب و جزوه برای شما طراحی گردیده تا با حضور کمتر از تمامی مطالب برخوردار شوید. در ماههای تیر، مرداد،شهریور، مهر و بهمن تنها یک جلسه حضوری در ماه و دو جلسه آنلاین برگزار خواهد شد. باقی مطالب به صورت آفلاین، جزوه یا کتاب در اختیار شما بزرگواران قرار خواهد گرفت. ماه‌های آبان، آذر و دی دو جلسه حضوری و دو جلسه آنلاین خواهیم داشت.
  • جلسات حضوری در روز‌های پنج‌شنبه از ساعت 7:45 الی 12:15  به صورت 2 سرفصل آموزشی مختلف برگزار می‌گردد.
  • جلسات مجازی در روزهای دوشنبه ساعت 16 تا 18 برگزار می گردد.
  • کلیپ های آفلاین و جزوات به تدریج و در ایام هفته بارگذاری خواهد شد.
  • این دوره از 5 تیر ماه 1404 آغاز می‌گردد و تا بهمن ماه 1404 به مدت 8 ماه ادامه خواهد داشت.
  • محل برگزاری عموم جلسات این دوره، تهران، خیابان شریعتی، خیابان شهید دستگردی (ظفر) پلاک 111 می‌باشد.
  • برای کسب تجربه‌ی بهتر، بعضی جلسات در مدارس برگزار می‌گردند.
  • این دوره مختص مربیان مدارس دخترانه است و جهت حفظ کیفیت دوره، ظرفیت آن محدود می‌باشد.
  • پس از پایان دوره، گواهینامه حضور در دوره برای فراگیران صادر خواهد شد.

 

برخی از نظرات شرکت‌کنندگان دوره‌های گذشته


جهت تکمیل اطلاعات و ثبت‌نام وارد فرم ثبت‌نام شوید :

 فرم پیش ثبت‌نام