- در این میان عدهای در عین برخورد ایجابی با پدیده مدرسه، تلاش کردند آرمانهای بلند دینی خود را به استانداردهای ملموس اداره و راهبری مدرسه ترجمه کنند. چنین شد که در مدارس نوین اسلامی، برای تربیت نسلی متدین از ابزارهای تمدن جدید بهره بردند.
- مرحوم علامه کرباسچیان از رادمردانی است که در میدان مدرسهداری، مبانی تربیت دینی و اخلاقی را به صورت عملی و کاربردی پیاده کرد و با تأسیس و ادارهی مدارس از سال 1335، یکی از الگوهای مدرسهداری دینی را تحقق بخشد. این الگوی مدرسهداری که اینک نزدیک شش دهه تجربه را پشتوانه دارد، برای ما سرمایهای بیمثال فراهم آورده است.
- نگاشتن تجاربی که سینه به سینه منتقل شده، به یافتن دانشی از مدرسهداری منجر میگردد که به توشهی راه همهی دستاندرکاران امر تربیت تبدیل شود. مؤسسهی متن به اجرایی ساختن این مهم همت گماشته تا با کمک پیشکسوتان، استادان و مدیران این مدارس، تجارب گذشتهی آنان را مکتوب و مستند سازد.
- نوشتار حاضر حاصل هفت جلسه گفتوگو با جناب آقای حاج محسن کاشانی وحید، مدیر دبیرستان موسسهی نیکان است؛ مجتمعی که در سال 1346 به همت مرحوم آقای علامه کرباسچیان و با کمک عدهای از علاقهمندان به گسترش فضاهای تعلیم و تربیت اسلامی، بنا گذاشته شد.