لحاظ کردن «تأثیر عوامل و شرایط محیط بر انتخابهای ما»، در کنار توجه به محدودیت قدرت مقاومت انسان»، جایگاه بسیار مهمی در مباحث تعلیم و تربیت دارد. تأمل در این مسئله، به دلسوزان عرصه تربیت هشدار می دهد که اگر به اسم «آزادی دادن» و «احترام به اختیار انسان»، اجازه دهیم که متربیان در هر فضا و شرایطی قرار بگیرند و هیچ مراقبتی نسبت به این مهم نداشته باشیم، چه بسا آنان را به راهی وارد کنیم که «انتخاب صحیح» برایشان مشکل و یا عملاً غیر ممکن شود؛ و اینجاست که در واقع، به اسم آزادی دادن، آزادی آنان را در بزنگاه انتخابها از بین بردهایم...
این اثر در 5 بخش به موضوع انتخابگری در تربیت دینی میپردازد:
بخش اول: تبیین مسئلهی انتخابگری و تربیت دینی
بخش دوم: تربیت دینی، چرا و تا کجا؟
بخش سوم: در مکتب تربیتی دو استاد
بخش چهارم: مدیریت تأثیرات بیرونی در محیط تربیت
بخش پنجم: مداخلهی تربیتی و درونیسازی ارزشها