فهرست
معلم راهنما کیست؟
معلم راهنما معمولاً مسئول پیگیری و رسیدگی به مسائل تربیتی و آموزشی دانشآموزان یک پایه در مدرسه است. این جایگاه در مدارس مختلف با نامهای گوناگونی شناخته میشود؛ مسئول پایه، سرپرست پایه، مشاور پایه، مراقب، پدر کلاس، مربی و ... از این جملهاند.
دورهی معلمراهنمایی چیست؟
مربیانی جوانی که در جایگاه معلم راهنما یا نظایر آن قرار میگیرند ممکن است از دانش و مهارت لازم و کافی برای انجام دادن کامل وظایف خود برخوردار نباشند و معمولاً با روش سنتیِ انتقال سینه به سینه تجارب در پی به دست آوردن مهارت های لازم برمیآیند. دوره آموزشی «مهارتهای پایه معلمراهنما» به صورت مدوّن طراحی شده است تا به این فرایند سرعت ببخشد و به ارتقای مهارتهای این مربیان به صورت تخصصی و فشرده کمک کند.
عناوین و سرفصلهای دروس
- مبانی و اصول تربیت اسلامی: تبیین مبانی اندیشهای، معنوی و اخلاقی تربیت اسلامی با تمرکز بر جایگاه مربی و اصول موفقیت در نقش راهنمای تربیتی
- نقش و جایگاه معلمراهنما: تبیین جامع جایگاه، مسئولیتها، مهارتها و تعاملات معلم راهنما جهت توانمندسازی در ایفای نقش کلیدی در مدرسه
- مهارتهای مدیریت کلاس درس: توانمندسازی مربیان در هدایت کلاس، مدیریت مؤثر فضای یاددهی و ایجاد تعامل مثبت با فراگیران
- راهبری تربیتی: توانمندسازی مربیان در مدیریت فضای تربیتی مدرسه، شناخت رفتار جمعی، هدایت فضای عمومی و تعامل سازنده
- راهبری آموزشی: ارتقای توان راهبری آموزشی مربیان در ایجاد محیط یادگیری مؤثر، رشد شناختی، تقویت مهارتها و ارزشیابی هدفمند
- رشد عاطفی نوجوان: تمرکز بر ویژگیهای روانی و عاطفی نسل جدید نوجوانان جهت درک عمیقتر مربیان برای ارتباط مؤثرتر و تربیت کارآمدتر
- مهارتهای جذب دانشآموزان و تأثیرگذاری بر آنها: تمرکز بر مهارتهای ارتباطی، تربیتی و اخلاقی، معلمان را در جذب مؤثر و هدفمند دانشآموزان و ایجاد نفوذ تربیتی توانمند
- مهارتهای شناخت دانشآموزان در مدرسه: توانمندسازی معلمان و مربیان در شناخت دقیق، چندلایه و مسئولانه دانشآموزان با هدف هدایت تربیتی مؤثرتر
- تغذیه و رشد جسمی: تمرکز بر ابعاد سلامت جسمی، تغذیه، خواب و بلوغ برای برنامهریزی مؤثرتر جهت رشد متوازن دانشآموزان
- مشاوره در مدرسه: شناخت رفتارهای دانشآموزی، ارتقاء سلامت روان و مداخلهی مؤثر در محیط مدرسه.
- راهبری پرورشی: تربیت ارزشمحور در مدرسه؛ توانمندسازی مربیان در شناخت مبانی تربیت و طراحی برنامههای پرورشی مؤثر و جذاب
- فقه مسائل مدرسه: درک و اجرای احکام شرعی در مدیریت، آموزش و تربیت در مدرسه، متناسب با اقتضائات دنیای امروز
- طراحی آموزشی: تمرکز بر الگوهای متنوع تدریس جهت طراحی و اجرای هدفمند، خلاقانه و اثربخشتر روشهای آموزشی
- پژوهش در تعلیم و تربیت: توانمندسازی معلمان در تفکر پژوهشمحور، تصمیمگیری آگاهانه و ارتقای کیفیت آموزش با تکیه بر داده و تجربه
- تکنولوژی اموزشی: آموزش مؤثر عصر دیجیتال، آشنایی با رویکردها، مهارتها و ابزارهای نوین برای طراحی یادگیری پویا، تعاملی و اثربخش
نقشه مسیر مباحث دوره
ثبتنام و برگزاری
- کلاسها روزهای پنجشنبه از ساعت 7:30 الی 12:15 و به صورت 4 جلسه آموزشی 60 دقیقهای حضوری برگزار میشود.
- این دوره از 5 تیر ماه 1404 آغاز میگردد و تا اسفندماه 1404 به مدت 8 ماه (معادل 105 جلسه آموزشی) برقرار خواهد بود.
- محل برگزاری عموم جلسات این دوره، تهران، خیابان شریعتی، خیابان شهید دستگردی (ظفر) پلاک 111 میباشد.
- برای کسب تجربهی بهتر، بعضی جلسات در مدارس برگزار میگردند.
- این دوره مختص مربیان مدارس پسرانه و جهت حفظ کیفیت دوره، ظرفیت آن محدود است.
- پس از پایان دوره، گواهینامه حضور در دوره برای فراگیران صادر خواهد شد.
برخی از نظرات شرکتکنندگان دورههای گذشته
جهت تکمیل اطلاعات و ثبتنام وارد فرم ثبتنام شوید :