mr11_image

فهرست


معلم راهنما کیست؟

معلم راهنما معمولاً مسئول پیگیری و رسیدگی به مسائل تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان یک پایه در مدرسه است. این جایگاه در مدارس مختلف با نام‌های گوناگونی شناخته می‌شود؛ مسئول پایه، سرپرست پایه، مشاور پایه، مراقب، پدر کلاس، مربی و ... از این جمله‌اند.


دوره‌ی معلم‌راهنمایی چیست؟

مر‌بیانی جوانی که در جایگاه معلم راهنما یا نظایر آن قرار می‌گیرند ممکن است از دانش و مهارت لازم و کافی برای انجام دادن کامل وظایف خود برخوردار نباشند و معمولاً با روش سنتیِ انتقال سینه به سینه تجارب در پی به دست آوردن مهارت های لازم برمی‌آیند. دوره آموزشی «مهارت‌های پایه معلم‌راهنما» به صورت مدوّن طراحی شده است تا به این فرایند سرعت ببخشد و به ارتقای مهارت‌های این مربیان به صورت تخصصی و فشرده کمک کند.


عناوین و سرفصل‌های دروس

  1. مبانی و اصول تربیت اسلامی: تبیین مبانی اندیشه‌ای، معنوی و اخلاقی تربیت اسلامی با تمرکز بر جایگاه مربی و اصول موفقیت در نقش راهنمای تربیتی
  2. نقش و جایگاه معلم‌راهنما: تبیین جامع جایگاه، مسئولیت‌ها، مهارت‌ها و تعاملات معلم راهنما جهت توانمندسازی در ایفای نقش کلیدی در مدرسه
  3. مهارت‌های مدیریت کلاس درس: توانمندسازی مربیان در هدایت کلاس، مدیریت مؤثر فضای یاددهی و ایجاد تعامل مثبت با فراگیران
  4. راهبری تربیتی: توانمندسازی مربیان در مدیریت فضای تربیتی مدرسه، شناخت رفتار جمعی، هدایت فضای عمومی و تعامل سازنده
  5. راهبری آموزشی: ارتقای توان راهبری آموزشی مربیان در ایجاد محیط یادگیری مؤثر، رشد شناختی، تقویت مهارت‌ها و ارزشیابی هدفمند
  6. رشد عاطفی نوجوان: تمرکز بر ویژگی‌های روانی و عاطفی نسل جدید نوجوانان جهت درک عمیق‌تر مربیان برای ارتباط مؤثرتر و تربیت کارآمدتر
  7. مهارت‌های جذب دانش‌آموزان و تأثیرگذاری بر آن‌ها: تمرکز بر مهارت‌های ارتباطی، تربیتی و اخلاقی، معلمان را در جذب مؤثر و هدفمند دانش‌آموزان و ایجاد نفوذ تربیتی توانمند
  8. مهارت‌های شناخت دانش‌آموزان در مدرسه: توانمندسازی معلمان و مربیان در شناخت دقیق، چندلایه و مسئولانه دانش‌آموزان با هدف هدایت تربیتی مؤثرتر
  9. تغذیه و رشد جسمی: تمرکز بر ابعاد سلامت جسمی، تغذیه، خواب و بلوغ برای برنامه‌ریزی مؤثرتر جهت رشد متوازن دانش‌آموزان
  10. مشاوره در مدرسه: شناخت رفتارهای دانش‌آموزی، ارتقاء سلامت روان و مداخله‌ی مؤثر در محیط مدرسه.
  11. راهبری پرورشی: تربیت ارزش‌محور در مدرسه؛ توانمندسازی مربیان در شناخت مبانی تربیت و طراحی برنامه‌های پرورشی مؤثر و جذاب
  12. فقه مسائل مدرسه: درک و اجرای احکام شرعی در مدیریت، آموزش و تربیت در مدرسه، متناسب با اقتضائات دنیای امروز
  13. طراحی آموزشی: تمرکز بر الگوهای متنوع تدریس جهت طراحی و اجرای هدفمند، خلاقانه و اثربخش‌تر روش‌های آموزشی
  14. پژوهش در تعلیم و تربیت: توانمندسازی معلمان در تفکر پژوهش‌محور، تصمیم‌گیری آگاهانه و ارتقای کیفیت آموزش با تکیه بر داده و تجربه
  15. تکنولوژی اموزشی: آموزش مؤثر عصر دیجیتال، آشنایی با رویکردها، مهارت‌ها و ابزارهای نوین برای طراحی یادگیری پویا، تعاملی و اثربخش

نقشه مسیر مباحث دوره

ثبت‌نام و برگزاری

  • کلاس‌ها روز‌های پنجشنبه از ساعت 7:30 الی 12:15 و به صورت 4 جلسه آموزشی 60 دقیقه‌ای حضوری برگزار می‌شود.
  • این دوره از 5 تیر ماه 1404 آغاز می‌گردد و تا اسفندماه 1404 به مدت 8 ماه (معادل 105 جلسه آموزشی) برقرار خواهد بود.
  • محل برگزاری عموم جلسات این دوره، تهران، خیابان شریعتی، خیابان شهید دستگردی (ظفر) پلاک 111 می‌باشد.
  • برای کسب تجربه‌ی بهتر، بعضی جلسات در مدارس برگزار می‌گردند.
  • این دوره مختص مربیان مدارس پسرانه و جهت حفظ کیفیت دوره، ظرفیت آن محدود است.
  • پس از پایان دوره، گواهینامه حضور در دوره برای فراگیران صادر خواهد شد.

 

برخی از نظرات شرکت‌کنندگان دوره‌های گذشته


جهت تکمیل اطلاعات و ثبت‌نام وارد فرم ثبت‌نام شوید :

 فرم پیش ثبت‌نام   

 

 

 


اساتید دوره

team_member_1

جناب دکتر سیدعبدالحمید ابطحی

مبحث راهبری تربیتی

team_member_2

جناب آقای مسعود اسماعیلی

مبحث راهبری پرورشی

team_member_3

جناب آقای محمدعلی ثباتی

مبحث رشد عاطفی

team_member_4

جناب آقای محمدمهدی حسین‌زاده

مبحث مهارت های جذب دانش‌آموز

team_member_5

جناب دکتر محمد دولتی

مبحث مبانی و اصول تربیت اسلامی

team_member_6

حجه الاسلام والمسلمین صادق فائق

مبحث فقه مدرسه

team_member_7

جناب دکتر میرحامد مدیرزاده طهرانی

مبحث رشد جسمی

team_member_8

جناب آقای محسن نوری

مبحث نقش و جایگاه معلم راهنما

team_member_9

جناب آقای نادر حریری

مبحث مهارت شناخت دانش‌آموز

team_member_10

جناب آقای وحید مهران

مبحث مدیریت کلاس درس

team_member_11

جناب دکتر محمدحسین کاشانی وحید

مبحث راهبری آموزشی

team_member_12

جناب دکتر محمد ضیایی موید

مبحث پژوهش در تعلیم و تربیت