p14020922_image

خارج از قفسه
ارائه پژوهش‌ها برای کنشگران

ارائه مدلی برای یادگیری حین کار معلمان بر اساس تجربیات مدارس علوی و نیکان

ارائه دهنده:
علاء نوری

چکیده‌ی تز:

هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای یادگیری حین کار معلمان در مدارس است. در این پژوهش کیفی از نسخه نظام مند روش تولید نظریه زمینه‌ای (داده بنیاد) و مدل پارادایمی پیشنهادی اشتراوس و کوربین استفاده شده است. بر اساس این مدل تبیین فرایند یادگیری حین کار معلمان ،مدارس، در قالب مولفه‌های معین تسهیل می شود.

داده های این پژوهش علاوه بر اسناد و مدارک مرتبط حاصل ۲۲۸۸ دقیقه مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته با ٤٦ تن از معلمان، مدیران، معاونین و مسئولین و کارشناسان و اساتید مدارس مورد مطالعه به عنوان تبیین کنندگان فرآیند و اطلاع رسانان پژوهش می‌باشد که به روش هدفمند انتخاب شدند؛ یعنی افراد صاحب نظر و مطلع مورد مصاحبه قرار گرفته اند.

داده های جمع آوری شده طی مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شده و در پنج مؤلفه به همراه پدیده اصلی، مقوله بندی شده اند. این مؤلفه ها که شناسایی آنها مدل را معنا می بخشد عبارتند از: پدیده اصلی یا مقوله محوری این پژوهش «مدرسه کانون یادگیری حین کار معلمان»، موجبات على شامل «ویژگی های فردی» و ویژگی های شغلی» شرایط زمینه ای شامل «ویژگیهای سازمانی» و «کمیت و کیفیت دوره های آموزشی و حمایت سازمانی» شرایط مداخله ای (عوامل واسطه ای )شامل «شرایط اجتماعی و فرهنگی»، «عوامل اقتصادی»، «عوامل فناوری» مؤلفه راهبردها (فرآیندها) شامل «فرایندهای یادگیری فردی»، «فرایندهای یادگیری گروهی و سازمانی» و «دوره های آموزشی» و مؤلفه پیامدها شامل: «پیامدهای فردی»، «پیامدهای مدرسه ای» و «پیامدهایی برای جامعه»

اعتبار این پژوهش، مرهون آشنایی کامل پژوهشگر با این مدارس و تجدیدنظر چندباره در مراحل کدگذاری با توجه به نظر مشارکت کنندگان اساتید راهنما و مشاور و استفاده از روشهای چندگانه (مشاهده، مصاحبه و تحلیل اسناد) و مثلث گیری است. اعتماد (ثبات و هماهنگی) داده ها را تکرار کدها در دو مجموعه مدارس تأیید می کند.

مدل ارائه شده، برخاسته از داده های متناسب با موقعیت مدارس مورد مطالعه است که می تواند به عنوان مبنایی برای ارتقای یادگیری حین کار مدارس موردمطالعه و مدارس مشابه قرار گیرد و ایده هایی واقع گرایانه را به سیاستگذاران مرتبط معرفی نماید.

زمان: چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۰ الی ۱۹

مکان: تهران - خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولی‌عصر (عج) و برادران مظفر شمالی، پلاک ٩٠٧ - ساختمان شمالی - طبقه ۱ - سالن کنفرانس


اساتید دوره

team_member_1

دکتر علا نوری


نظرات

0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
امتیاز شما:
CAPTCHA Image