چارچوب‌ عمل P21 برای یادگیری قرن بیست و یکم، با نظرات معلمان، کارشناسان آموزشی و رهبران کسب‌وکار، برای تعریف و نشان دادن مهارت‌ها و دانش مورد نیاز دانش‌آموزان برای موفقیت در کار و زندگی، و همچنین سیستم‌های حمایتی لازم برای نتایج یادگیری قرن بیست و یکم، ایجاد شد. هزاران مربی و صدها مدرسه در ایالات متحده و خارج از آن مهارت‌های قرن بیست و یکم را در مرکز یادگیری قرار داده‌اند.

هنگامی که یک مدرسه یا منطقه آموزشی بر این پایه بنا می‌شود، و کل چارچوب را با سیستم‌های پشتیبانی لازم (شامل: استانداردها، ارزیابی‌ها، برنامه درسی و آموزش، توسعه حرفه‌ای و محیط‌های یادگیری) ترکیب می‌کند، دانش‌آموزان بیشتر درگیر فرآیند یادگیری و فارغ‌التحصیل می‌شوند و آمادگی بیشتری برای پیشرفت در شرایط امروزی اقتصاد جهانی دارند.

 

مشارکت برای مهارت‌های قرن بیست و یکمی[1]

چارچوب‌ عمل P21 برای یادگیری قرن بیست و یکم، با نظرات معلمان، کارشناسان آموزشی و رهبران کسب‌وکار، برای تعریف و نشان دادن مهارت‌ها و دانش مورد نیاز دانش‌آموزان برای موفقیت در کار و زندگی، و همچنین سیستم‌های حمایتی لازم برای نتایج یادگیری قرن بیست و یکم، ایجاد شد. هزاران مربی و صدها مدرسه در ایالات متحده و خارج از آن مهارت‌های قرن بیست و یکم را در مرکز یادگیری قرار داده‌اند.

هنگامی که یک مدرسه یا منطقه آموزشی بر این پایه بنا می‌شود، و کل چارچوب را با سیستم‌های پشتیبانی لازم ( شامل: استانداردها، ارزیابی‌ها، برنامه درسی و آموزش، توسعه حرفه‌ای و محیط‌های یادگیری) ترکیب می‌کند، دانش‌آموزان بیشتر درگیر فرآیند یادگیری و فارغ‌التحصیل می‌شوند و آمادگی بیشتری برای پیشرفت در شرایط امروزی اقتصاد جهانی دارند.

دانش‌ها

  • سواد خواندن و درک زبان/ زبان‌های جهانی/ هنرها/ ریاضیات/ اقتصاد/ علوم/ جغرافیا/ تاریخ/ مدنی

تم‌های بین رشته‌ای

آگاهی جهانی

  • استفاده از مهارت‌های قرن 21 برای درک و پرداختن به مسائل جهانی
  • یادگیری و همکاری با افرادی که فرهنگ‌ها، مذاهب و سبک‌های مختلف زندگی را نمایندگی می‌کنند؛ با روحیه احترام متقابل و گفتگوی آزاد در زمینه های شخصی، کاری و اجتماعی.
  • درک ملل و فرهنگ‌های دیگر، از جمله استفاده از زبان‌های غیر انگلیسی.

سواد مالی، اقتصادی، کارآفرینی و بازرگانی

  • آگاهی از چگونگی انتخاب‌های اقتصادی شخصی مناسب
  • درک نقش اقتصاد در جامعه
  • استفاده از مهارت‌های کارآفرینی برای افزایش بهره‌وری در محل کار و گزینه‌های شغلی

سواد شهروندی

  • مشارکت مؤثر در زندگی مدنی از طریق آگاهی از چگونگی مطلع ماندن و درک فرآیندهای دولتی
  • اعمال حقوق و تعهدات شهروندی در سطوح محلی، ایالتی، ملی و جهانی
  • درک نتایج عملی محلی و جهانی تصمیمات مدنی

سواد سلامت

  • به دست آوردن، تفسیر و درک اطلاعات و خدمات اولیه بهداشتی و استفاده از این اطلاعات و خدمات در راه‌هایی که سلامت را افزایش می‌دهد
  • درک اقدامات پیشگیرانه سلامت جسمی و روانی، از جمله رژیم غذایی مناسب، تغذیه، ورزش، اجتناب از خطر و کاهش استرس
  • استفاده از اطلاعات موجود برای اتخاذ تصمیمات مناسب مرتبط با سلامت
  • ایجاد و نظارت بر اهداف سلامت فردی و خانوادگی
  • درک مسائل بهداشت عمومی و ایمنی ملی و بین‌المللی

سواد محیط زیستی

  • نشان دادن دانش و درک از محیط زیست و شرایط و تبعات مؤثر بر آن، به ویژه در مورد هوا، اقلیم، زمین، غذا، انرژی، آب و اکوسیستم‌ها.
  • نشان دادن دانش و درک تأثیر جامعه بر جهان طبیعی (به عنوان مثال، رشد جمعیت، توسعه جمعیت، نرخ مصرف منابع، و...)
  • بررسی و تجزیه و تحلیل مسائل زیست محیطی، و نتیجه گیری دقیق در مورد راه‌حل‌های موثر
  • انجام اقدامات فردی و جمعی جهت رسیدگی به چالش‌های زیست محیطی (به عنوان مثال، مشارکت در اقدامات جهانی و طراحی راه‌حل‌هایی که الهام‌بخش اقدام در مورد مسائل زیست محیطی هستند)

مهارت‌های یادگیری و نوآوری

مهارت‌های یادگیری و نوآوری به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان مهارت‌هایی شناخته می‌شوند که دانش‌آموزانی را که برای زندگی و محیط‌های کاری پیچیده‌تر و پیچیده‌تر در قرن بیست و یکم آماده هستند و آنهایی که آماده نیستند، از هم جدا می‌کنند. تمرکز بر خلاقیت، تفکر انتقادی، ارتباطات و همکاری برای آماده‌سازی دانش‌آموزان برای آینده ضروری است.

خلاقیت و نوآوری

  • استفاده از طیف وسیعی از تکنیک‌های ایده‌پردازی (مانند طوفان فکری)
  • ایجاد ایده‌های جدید و ارزشمند (هم مفاهیم افزایشی و هم رادیکال)
  • اصلاح، تجزیه و تحلیل تفصیلی ایده‌های خود به منظور بهبود و به حداکثر رساندن تلاش‌های خلاق
  • ایده‌های جدید را به طور موثر توسعه دهید، اجرا کنید و به دیگران انتقال دهید
  • نسبت به دیدگاه‌های جدید و متنوع، باز و پاسخگو باشید. نظرات و بازخوردهای گروهی را در کار بگنجانید.
  • نشان دادن اصالت و خلاقیت در کار و درک محدودیت‌های دنیای واقعی برای پذیرش ایده‌های جدید
  • شکست را به عنوان فرصتی برای یادگیری ببینید. درک کنید که خلاقیت و نوآوری یک فرآیند طولانی مدت و چرخه‌ای از موفقیت‌های کوچک و اشتباهات مکرر است.
  • بر روی ایده‌های خلاقانه عمل کنید تا مشارکت ملموس و مفیدی در زمینه‌ای که نوآوری در آن رخ می‌دهد، داشته باشید

تفکر انتقادی و حل مسئله

  • از انواع استدلال (استقرایی، قیاسی و...)، متناسب با موقعیت استفاده کنید.
  • تجزیه و تحلیل کنید که چگونه بخش‌هایی از یک کل با یکدیگر تعامل دارند تا نتایج کلی را در سیستم‌های پیچیده ایجاد کنند.
  • شواهد، استدلال‌ها، ادعاها و باورها را به طور موثر تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنید.
  • دیدگاه‌های جایگزین اصلی را تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنید.
  • ترکیب و ایجاد ارتباط بین اطلاعات و استدلال
  • تفسیر اطلاعات و نتیجهگیری بر اساس بهترین تجزیه و تحلیل
  • در مورد تجارب و فرآیندهای یادگیری به طور انتقادی فکر کنید.
  • انواع مختلف مسائل ناآشنا را به دو روش متعارف و نوآورانه حل کنید.
  • سوالات مهمی را که دیدگاه‌های مختلف را روشن می‌کند و به راه‌حل‌های بهتر منجر می‌شود، شناسایی کنید و بپرسید.

ارتباط و همکاری

  • بیان موثر افکار و ایده‌ها با استفاده از مهارت‌های ارتباط شفاهی، نوشتاری و غیرکلامی در اشکال و زمینه‌های مختلف.
  • به طور مؤثر برای رمزگشایی معنا، از جمله دانش، ارزش‌ها، نگرش‌ها و نیات گوش دهید
  • از ارتباطات برای اهداف مختلفی استفاده کنید (مانند اطلاع‌رسانی، آموزش، ایجاد انگیزه و متقاعد کردن)
  • از رسانه‌ها و فناوری‌های متعدد استفاده کنید و بدانید که چگونه اثربخشی پیشینی و همچنین تأثیر آنها را ارزیابی کنید و مورد قضاوت قرار دهید.
  • برقراری ارتباط موثر در محیط‌های مختلف (از جمله چند زبانه)
  • نشان دادن توانایی برای کار موثر و محترمانه با تیم‌های مختلف
  • از انعطاف‌پذیری و تمایل به کمک در ایجاد موارد ضروری مصالحه برای دستیابی به یک هدف مشترک استفاده کنید.
  • مسئولیت مشترک کار مشترک را بر عهده بگیرید و برای کمک‌های فردی هر یک از اعضای تیم ارزش قائل شوید.

مهارت‌های اطلاعاتی، رسانه‌ای و تکنولوژیک

مردم در قرن بیست و یکم، در محیطی مملو از فناوری و رسانه زندگی می‌کنند که با ویژگی‌های مختلفی مشخص می‌شود، از جمله: 1) دسترسی به اطلاعات فراوان، 2) تغییرات سریع در ابزارهای فناوری، و 3) توانایی همکاری و مشارکت فردی. در مقیاسی بی‌سابقه برای مؤثر بودن در قرن بیست و یکم، شهروندان و کارمندان باید بتوانند طیف وسیعی از مهارت‌های تفکر انتقادی و عملکردی مرتبط با اطلاعات، رسانه و فناوری را به نمایش بگذارند.

سواد اطلاعاتی

  • دسترسی کارآمد (در زمان مناسب) و مؤثر (به منابع لازم)، به اطلاعات
  • ارزیابی انتقادی و شایسته اطلاعات
  • از اطلاعات به طور دقیق و خلاقانه برای موضوع یا مشکل مورد نظر استفاده کنید.
  • جریان اطلاعات از منابع مختلف را مدیریت کنید.
  • درک اساسی از مسائل اخلاقی/حقوقی مربوط به دسترسی و استفاده از اطلاعات را به کار ببرید.

سواد رسانه‌ای

  • درک کنید که پیام‌های رسانه‌ای چگونه، چرا و برای چه اهدافی چرا ساخته می‌شوند.
  • بررسی کنید که افراد چگونه پیام‌ها را متفاوت تفسیر می‌کنند، چگونه ارزش‌ها و دیدگاه‌ها در بر گرفته یا حذف می‌شوند، و چگونه رسانه‌ها می‌توانند بر باورها و رفتارها تأثیر بگذارند.
  • درک اساسی از مسائل اخلاقی/حقوقی پیرامون دسترسی و استفاده از رسانه‌ها را به کار ببندید.
  • مناسب‌ترین ابزارها، ویژگی‌ها و قراردادهای ایجاد رسانه را بشناسید و از آنها استفاده کنید.
  • درک و استفاده مؤثر از مناسب‌ترین عبارات و تفسیرها در محیط‌های متنوع و چند فرهنگی

سواد ICT

  • از فناوری به عنوان ابزاری برای تحقیق، سازماندهی، ارزیابی و انتقال اطلاعات استفاده کنید.
  • استفاده از فناوری‌های دیجیتال (کامپیوتر، رایانه‌های شخصی، دستگاه‌های پخش رسانه، جی پی اس، و...)، ابزارهای ارتباطی/شبکه‌ای و شبکه‌های اجتماعی برای دسترسی، مدیریت، ادغام، ارزیابی و ایجاد اطلاعات برای عملکرد موفقیت‌آمیز در اقتصاد دانش.
  • درک اساسی از مسائل اخلاقی/حقوقی پیرامون دسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات را به کار ببندید.

مهارت‌های زندگی و شغلی

زندگی و محیط‌های کاری امروزی، به چیزی بیش از مهارت‌های تفکر و دانش محتوا نیاز دارد. توانایی هدایت محیط‌های پیچیده زندگی و کار در عصر اطلاعات رقابتی جهانی، دانش‌آموزان را ملزم به توجه جدی به توسعه مهارت‌های زندگی و شغلی مناسب می‌کند.

انعطاف‌پذیری و تطبیق‌پذیری

  • با نقش‌های مختلف، مسئولیت‌های شغلی، برنامه‌ها و زمینه‌ها سازگار شوید.
  • در فضای ابهام و تغییر اولویت‌ها، به طور موثر کار کنید.
  • بازخورد را به طور موثر ترکیب کنید.
  • با تحسین، شکست و انتقاد برخورد مثبت داشته باشید.
  • درک، مذاکره و تعادل دیدگاه‌ها و باورهای مختلف برای دستیابی به راه‌حل‌های قابل اجرا، به ویژه در محیط‌های چند فرهنگی

پیش‌گامی و خود راهبری

  • اهدافی را با معیارهای موفقیت ملموس و ناملموس تعیین کنید.
  • اهداف تاکتیکی (کوتاه مدت) و استراتژیک (بلند مدت) را متعادل کنید.
  • استفاده از زمان و مدیریت کارآمد حجم کارها
  • نظارت، تعریف، اولویت‌بندی و تکمیل وظایف بدون نظارت مستقیم
  • فراتر از تسلط اولیه بر مهارت‌ها یا برنامه، برای کشف و گسترش یادگیری و فرصت‌های خود برای کسب تخصص
  • ابتکار عمل را برای پیشبرد سطوح مهارت به سمت سطح حرفه‌ای نشان دهید.
  • تعهد به یادگیری را به عنوان یک فرآیند مادام‌العمر نشان دهید.
  • به منظور اطلاع از پیشرفت آینده، به طور انتقادی در مورد تجربیات گذشته فکر کنید.

مهارت‌های اجتماعی و بین‌فرهنگی

  • بدانید چه زمانی مناسب است که گوش دهید و چه زمانی صحبت کنید.
  • رفتاری محترمانه و حرفه‌ای داشته باشند.
  • به تفاوت‌های فرهنگی احترام بگذارید و با افراد مختلف از زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی، به طور مؤثر کار کنید.
  • به عقاید و ارزش‌های مختلف با دید باز پاسخ دهید.
  • از تفاوت‌های اجتماعی و فرهنگی برای ایجاد ایده‌های جدید و افزایش نوآوری و کیفیت کار استفاده کنید.

بهره‌وری و پاسخگویی

  • اهداف تعیین کنید و به آنها دست یابید، حتی در مواجهه با موانع و فشارهای رقابتی
  • اولویت‌بندی، برنامه‌ریزی و مدیریت کار برای رسیدن به نتیجه مورد نظر
  • نشان دادن ویژگی‌های اضافی مرتبط با تولید محصولات با کیفیت بالا از جمله توانایی‌های زیر:
    • کار کردن سازنده و با اخلاق
    • مدیریت زمان و پروژه‌ها به طور موثر
    • چند کاره بودن
    • فعالانه شرکت کنید و همچنین قابل اعتماد و وقت‌شناس باشید
    • خود را حرفه‌ای و با آداب مناسب معرفی کنید
    • همکاری و همکاری موثر با تیم‌ها
    • احترام و قدردانی از تنوع تیم
    • نسبت به نتایج پاسخگو باشید

رهبری و مسئولیت‌پذیری

  • از مهارت‌های بین فردی و حل مسئله برای تأثیرگذاری و هدایت دیگران به سمت هدف استفاده کنید.
  • از نقاط قوت دیگران برای دستیابی به یک هدف مشترک استفاده کنید.
  • از طریق الگو بودن و از خودگذشتگی، دیگران را تشویق کنید تا به بهترین شکل ممکن خود برسند.
  • یکپارچگی و رفتار اخلاقی را در استفاده از نفوذ و قدرت نشان دهید.
  • با توجه به منافع جامعه بزرگتر، در کمترین زمان، مسئولانه عمل کنید.

 

 

 

 

منبع: Partnership for 21th Century Skills (FRAMEWORK FOR 21st CENTURY LEARNING DEFINITIONS, 2019) (http://www.battelleforkids.org/networks/p21/frameworks-resources)

«دریافت فایل»