مشارکت برای مهارتهای قرن بیست و یکمی[1]
چارچوب عمل P21 برای یادگیری قرن بیست و یکم، با نظرات معلمان، کارشناسان آموزشی و رهبران کسبوکار، برای تعریف و نشان دادن مهارتها و دانش مورد نیاز دانشآموزان برای موفقیت در کار و زندگی، و همچنین سیستمهای حمایتی لازم برای نتایج یادگیری قرن بیست و یکم، ایجاد شد. هزاران مربی و صدها مدرسه در ایالات متحده و خارج از آن مهارتهای قرن بیست و یکم را در مرکز یادگیری قرار دادهاند.
هنگامی که یک مدرسه یا منطقه آموزشی بر این پایه بنا میشود، و کل چارچوب را با سیستمهای پشتیبانی لازم ( شامل: استانداردها، ارزیابیها، برنامه درسی و آموزش، توسعه حرفهای و محیطهای یادگیری) ترکیب میکند، دانشآموزان بیشتر درگیر فرآیند یادگیری و فارغالتحصیل میشوند و آمادگی بیشتری برای پیشرفت در شرایط امروزی اقتصاد جهانی دارند.
|
دانشها
|
- سواد خواندن و درک زبان/ زبانهای جهانی/ هنرها/ ریاضیات/ اقتصاد/ علوم/ جغرافیا/ تاریخ/ مدنی
|
تمهای بین رشتهای
|
آگاهی جهانی
|
- استفاده از مهارتهای قرن 21 برای درک و پرداختن به مسائل جهانی
- یادگیری و همکاری با افرادی که فرهنگها، مذاهب و سبکهای مختلف زندگی را نمایندگی میکنند؛ با روحیه احترام متقابل و گفتگوی آزاد در زمینه های شخصی، کاری و اجتماعی.
- درک ملل و فرهنگهای دیگر، از جمله استفاده از زبانهای غیر انگلیسی.
|
سواد مالی، اقتصادی، کارآفرینی و بازرگانی
|
- آگاهی از چگونگی انتخابهای اقتصادی شخصی مناسب
- درک نقش اقتصاد در جامعه
- استفاده از مهارتهای کارآفرینی برای افزایش بهرهوری در محل کار و گزینههای شغلی
|
سواد شهروندی
|
- مشارکت مؤثر در زندگی مدنی از طریق آگاهی از چگونگی مطلع ماندن و درک فرآیندهای دولتی
- اعمال حقوق و تعهدات شهروندی در سطوح محلی، ایالتی، ملی و جهانی
- درک نتایج عملی محلی و جهانی تصمیمات مدنی
|
سواد سلامت
|
- به دست آوردن، تفسیر و درک اطلاعات و خدمات اولیه بهداشتی و استفاده از این اطلاعات و خدمات در راههایی که سلامت را افزایش میدهد
- درک اقدامات پیشگیرانه سلامت جسمی و روانی، از جمله رژیم غذایی مناسب، تغذیه، ورزش، اجتناب از خطر و کاهش استرس
- استفاده از اطلاعات موجود برای اتخاذ تصمیمات مناسب مرتبط با سلامت
- ایجاد و نظارت بر اهداف سلامت فردی و خانوادگی
- درک مسائل بهداشت عمومی و ایمنی ملی و بینالمللی
|
سواد محیط زیستی
|
- نشان دادن دانش و درک از محیط زیست و شرایط و تبعات مؤثر بر آن، به ویژه در مورد هوا، اقلیم، زمین، غذا، انرژی، آب و اکوسیستمها.
- نشان دادن دانش و درک تأثیر جامعه بر جهان طبیعی (به عنوان مثال، رشد جمعیت، توسعه جمعیت، نرخ مصرف منابع، و...)
- بررسی و تجزیه و تحلیل مسائل زیست محیطی، و نتیجه گیری دقیق در مورد راهحلهای موثر
- انجام اقدامات فردی و جمعی جهت رسیدگی به چالشهای زیست محیطی (به عنوان مثال، مشارکت در اقدامات جهانی و طراحی راهحلهایی که الهامبخش اقدام در مورد مسائل زیست محیطی هستند)
|
مهارتهای یادگیری و نوآوری
مهارتهای یادگیری و نوآوری بهطور فزایندهای بهعنوان مهارتهایی شناخته میشوند که دانشآموزانی را که برای زندگی و محیطهای کاری پیچیدهتر و پیچیدهتر در قرن بیست و یکم آماده هستند و آنهایی که آماده نیستند، از هم جدا میکنند. تمرکز بر خلاقیت، تفکر انتقادی، ارتباطات و همکاری برای آمادهسازی دانشآموزان برای آینده ضروری است.
|
خلاقیت و نوآوری
|
- استفاده از طیف وسیعی از تکنیکهای ایدهپردازی (مانند طوفان فکری)
- ایجاد ایدههای جدید و ارزشمند (هم مفاهیم افزایشی و هم رادیکال)
- اصلاح، تجزیه و تحلیل تفصیلی ایدههای خود به منظور بهبود و به حداکثر رساندن تلاشهای خلاق
- ایدههای جدید را به طور موثر توسعه دهید، اجرا کنید و به دیگران انتقال دهید
- نسبت به دیدگاههای جدید و متنوع، باز و پاسخگو باشید. نظرات و بازخوردهای گروهی را در کار بگنجانید.
- نشان دادن اصالت و خلاقیت در کار و درک محدودیتهای دنیای واقعی برای پذیرش ایدههای جدید
- شکست را به عنوان فرصتی برای یادگیری ببینید. درک کنید که خلاقیت و نوآوری یک فرآیند طولانی مدت و چرخهای از موفقیتهای کوچک و اشتباهات مکرر است.
- بر روی ایدههای خلاقانه عمل کنید تا مشارکت ملموس و مفیدی در زمینهای که نوآوری در آن رخ میدهد، داشته باشید
|
تفکر انتقادی و حل مسئله
|
- از انواع استدلال (استقرایی، قیاسی و...)، متناسب با موقعیت استفاده کنید.
- تجزیه و تحلیل کنید که چگونه بخشهایی از یک کل با یکدیگر تعامل دارند تا نتایج کلی را در سیستمهای پیچیده ایجاد کنند.
- شواهد، استدلالها، ادعاها و باورها را به طور موثر تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنید.
- دیدگاههای جایگزین اصلی را تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنید.
- ترکیب و ایجاد ارتباط بین اطلاعات و استدلال
- تفسیر اطلاعات و نتیجهگیری بر اساس بهترین تجزیه و تحلیل
- در مورد تجارب و فرآیندهای یادگیری به طور انتقادی فکر کنید.
- انواع مختلف مسائل ناآشنا را به دو روش متعارف و نوآورانه حل کنید.
- سوالات مهمی را که دیدگاههای مختلف را روشن میکند و به راهحلهای بهتر منجر میشود، شناسایی کنید و بپرسید.
|
ارتباط و همکاری
|
- بیان موثر افکار و ایدهها با استفاده از مهارتهای ارتباط شفاهی، نوشتاری و غیرکلامی در اشکال و زمینههای مختلف.
- به طور مؤثر برای رمزگشایی معنا، از جمله دانش، ارزشها، نگرشها و نیات گوش دهید
- از ارتباطات برای اهداف مختلفی استفاده کنید (مانند اطلاعرسانی، آموزش، ایجاد انگیزه و متقاعد کردن)
- از رسانهها و فناوریهای متعدد استفاده کنید و بدانید که چگونه اثربخشی پیشینی و همچنین تأثیر آنها را ارزیابی کنید و مورد قضاوت قرار دهید.
- برقراری ارتباط موثر در محیطهای مختلف (از جمله چند زبانه)
- نشان دادن توانایی برای کار موثر و محترمانه با تیمهای مختلف
- از انعطافپذیری و تمایل به کمک در ایجاد موارد ضروری مصالحه برای دستیابی به یک هدف مشترک استفاده کنید.
- مسئولیت مشترک کار مشترک را بر عهده بگیرید و برای کمکهای فردی هر یک از اعضای تیم ارزش قائل شوید.
|
مهارتهای اطلاعاتی، رسانهای و تکنولوژیک
مردم در قرن بیست و یکم، در محیطی مملو از فناوری و رسانه زندگی میکنند که با ویژگیهای مختلفی مشخص میشود، از جمله: 1) دسترسی به اطلاعات فراوان، 2) تغییرات سریع در ابزارهای فناوری، و 3) توانایی همکاری و مشارکت فردی. در مقیاسی بیسابقه برای مؤثر بودن در قرن بیست و یکم، شهروندان و کارمندان باید بتوانند طیف وسیعی از مهارتهای تفکر انتقادی و عملکردی مرتبط با اطلاعات، رسانه و فناوری را به نمایش بگذارند.
|
سواد اطلاعاتی
|
- دسترسی کارآمد (در زمان مناسب) و مؤثر (به منابع لازم)، به اطلاعات
- ارزیابی انتقادی و شایسته اطلاعات
- از اطلاعات به طور دقیق و خلاقانه برای موضوع یا مشکل مورد نظر استفاده کنید.
- جریان اطلاعات از منابع مختلف را مدیریت کنید.
- درک اساسی از مسائل اخلاقی/حقوقی مربوط به دسترسی و استفاده از اطلاعات را به کار ببرید.
|
سواد رسانهای
|
- درک کنید که پیامهای رسانهای چگونه، چرا و برای چه اهدافی چرا ساخته میشوند.
- بررسی کنید که افراد چگونه پیامها را متفاوت تفسیر میکنند، چگونه ارزشها و دیدگاهها در بر گرفته یا حذف میشوند، و چگونه رسانهها میتوانند بر باورها و رفتارها تأثیر بگذارند.
- درک اساسی از مسائل اخلاقی/حقوقی پیرامون دسترسی و استفاده از رسانهها را به کار ببندید.
- مناسبترین ابزارها، ویژگیها و قراردادهای ایجاد رسانه را بشناسید و از آنها استفاده کنید.
- درک و استفاده مؤثر از مناسبترین عبارات و تفسیرها در محیطهای متنوع و چند فرهنگی
|
سواد ICT
|
- از فناوری به عنوان ابزاری برای تحقیق، سازماندهی، ارزیابی و انتقال اطلاعات استفاده کنید.
- استفاده از فناوریهای دیجیتال (کامپیوتر، رایانههای شخصی، دستگاههای پخش رسانه، جی پی اس، و...)، ابزارهای ارتباطی/شبکهای و شبکههای اجتماعی برای دسترسی، مدیریت، ادغام، ارزیابی و ایجاد اطلاعات برای عملکرد موفقیتآمیز در اقتصاد دانش.
- درک اساسی از مسائل اخلاقی/حقوقی پیرامون دسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات را به کار ببندید.
|
مهارتهای زندگی و شغلی
زندگی و محیطهای کاری امروزی، به چیزی بیش از مهارتهای تفکر و دانش محتوا نیاز دارد. توانایی هدایت محیطهای پیچیده زندگی و کار در عصر اطلاعات رقابتی جهانی، دانشآموزان را ملزم به توجه جدی به توسعه مهارتهای زندگی و شغلی مناسب میکند.
|
انعطافپذیری و تطبیقپذیری
|
- با نقشهای مختلف، مسئولیتهای شغلی، برنامهها و زمینهها سازگار شوید.
- در فضای ابهام و تغییر اولویتها، به طور موثر کار کنید.
- بازخورد را به طور موثر ترکیب کنید.
- با تحسین، شکست و انتقاد برخورد مثبت داشته باشید.
- درک، مذاکره و تعادل دیدگاهها و باورهای مختلف برای دستیابی به راهحلهای قابل اجرا، به ویژه در محیطهای چند فرهنگی
|
پیشگامی و خود راهبری
|
- اهدافی را با معیارهای موفقیت ملموس و ناملموس تعیین کنید.
- اهداف تاکتیکی (کوتاه مدت) و استراتژیک (بلند مدت) را متعادل کنید.
- استفاده از زمان و مدیریت کارآمد حجم کارها
- نظارت، تعریف، اولویتبندی و تکمیل وظایف بدون نظارت مستقیم
- فراتر از تسلط اولیه بر مهارتها یا برنامه، برای کشف و گسترش یادگیری و فرصتهای خود برای کسب تخصص
- ابتکار عمل را برای پیشبرد سطوح مهارت به سمت سطح حرفهای نشان دهید.
- تعهد به یادگیری را به عنوان یک فرآیند مادامالعمر نشان دهید.
- به منظور اطلاع از پیشرفت آینده، به طور انتقادی در مورد تجربیات گذشته فکر کنید.
|
مهارتهای اجتماعی و بینفرهنگی
|
- بدانید چه زمانی مناسب است که گوش دهید و چه زمانی صحبت کنید.
- رفتاری محترمانه و حرفهای داشته باشند.
- به تفاوتهای فرهنگی احترام بگذارید و با افراد مختلف از زمینههای اجتماعی و فرهنگی، به طور مؤثر کار کنید.
- به عقاید و ارزشهای مختلف با دید باز پاسخ دهید.
- از تفاوتهای اجتماعی و فرهنگی برای ایجاد ایدههای جدید و افزایش نوآوری و کیفیت کار استفاده کنید.
|
بهرهوری و پاسخگویی
|
- اهداف تعیین کنید و به آنها دست یابید، حتی در مواجهه با موانع و فشارهای رقابتی
- اولویتبندی، برنامهریزی و مدیریت کار برای رسیدن به نتیجه مورد نظر
- نشان دادن ویژگیهای اضافی مرتبط با تولید محصولات با کیفیت بالا از جمله تواناییهای زیر:
- کار کردن سازنده و با اخلاق
- مدیریت زمان و پروژهها به طور موثر
- چند کاره بودن
- فعالانه شرکت کنید و همچنین قابل اعتماد و وقتشناس باشید
- خود را حرفهای و با آداب مناسب معرفی کنید
- همکاری و همکاری موثر با تیمها
- احترام و قدردانی از تنوع تیم
- نسبت به نتایج پاسخگو باشید
|
رهبری و مسئولیتپذیری
|
- از مهارتهای بین فردی و حل مسئله برای تأثیرگذاری و هدایت دیگران به سمت هدف استفاده کنید.
- از نقاط قوت دیگران برای دستیابی به یک هدف مشترک استفاده کنید.
- از طریق الگو بودن و از خودگذشتگی، دیگران را تشویق کنید تا به بهترین شکل ممکن خود برسند.
- یکپارچگی و رفتار اخلاقی را در استفاده از نفوذ و قدرت نشان دهید.
- با توجه به منافع جامعه بزرگتر، در کمترین زمان، مسئولانه عمل کنید.
|