تحقیقات آکادمیک به عنوان «تحقیق سیستماتیک در مورد یک مشکل یا موقعیت، که در آن، هدف، شناسایی حقایق و/یا نظراتی است که به حل مشکل یا مواجهه با موقعیت کمک میکند»، تعریف میشود. تحقیق آکادمیک یا علمی، بر اهداف و سوالات پژوهشی متمرکز است که دغدغۀ محقق مستقل است و از روشهای رسمی، علمی و سیستماتیک برای کشف پاسخها استفاده میکند. تحقیقات علمی توسط یک نظریه از قبل موجود، به منظور رد یا حمایت از آن، هدایت میشود. اصطلاح «تحقیق»، به طرق مختلفی در زندگی روزمره ما به کار میرود؛ از جستجو برای فهم دانش مشتری گرفته تا نوشتن یک تحقیق در سطح دکترا، تا بررسی یک مشکل در محل کار. تحقیق، فرآیندی سیستماتیک از جمعآوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات (دادهها) است، برای درک بهتر پدیدهای که ما نسبت به آن علاقهمند یا نگران هستیم. این، یک فرآیند طولانی، متمرکز، خاص، فشرده، کاملشونده و آموزشی است و صرف جمعآوری اطلاعات، انتقال حقایق از مکانی به مکان دیگر و جستوجوی اطلاعات نیست.
از سوی دیگر، تحقیقات حرفهای، به عنوان کاری است که برای پیشبرد حرفۀ یک فرد انجام میشود. نوعی ارتباط که به شیوهای حرفهای، به منظور تسهیل کار، تولید میشود. تحقیقات حرفهای بر اهداف و سوالات پژوهشی متمرکز است که از الزامات کسب و کار ناشی میشود. ممکن است از روشهای رسمی، علمی و سیستماتیک برای کشف پاسخها استفاده کند یا نکند. بر اساس تئوریها نیست و ممکن است نیازی به نمونۀ معرف نداشته باشد. تحقیقات آکادمیک و تحقیقات حرفهای دارای ویژگیهای مشترک هم هستند:
پرسیدن سوال
مبتنی بودن بر مشکلات
مشاهدۀ پدیدهها
اعتبار بخشیدن به رشته و حرفه
استفاده از جامعه تحقیقاتی بزرگتر
حاصل شدن اطلاعات و دانش جدید
استفاده از روشهای تحقیقاتی علمی پذیرفته شده
رعایت استانداردهای اخلاقی
اما، تفاوت بین تحقیقات دانشگاهی و تحقیقات حرفهای جدی است:
تحقیقات آکادمیک
تحقیقات حرفهای
همچنین به عنوان «تحقیقات علمی»، به دنبال افزودن به یک مجموعه بزرگتر دانش است.
همچنین به عنوان «تحقیقات کاربردی»، به دنبال یافتن راهحل برای مشکلات و مسائل فوری است.
سوالات، بیشتر مفهومی هستند.
مشکلات، بیشتر عملی هستند.
روی نظریه تمرکز دارد.
روی سازمان تمرکز دارد.
یافتهها، عمومی میشوند.
یافتهها، خصوصی میمانند.
نتایج، به طور کلی، ایدهها و سوالاتی را برای تحقیقات آینده تحریک میکنند.
نتایج، معمولاً به صورت داخلی، برای تصمیمگیری و تنظیم استراتژی استفاده میشوند.
از طریق بررسی همتایان، با استفاده از استانداردهای رشته تحصیلی، ارزیابی میشوند.
بر اساس استانداردهای سازمان مشتری و/یا صنعت ارزیابی میشوند.
به طور عمده از طریق نوشتههای دانشگاهی به اشتراک گذاشته میشوند.
به طور عمده از طریق گزارشهای داخلی یا کنفرانسهای حرفهای به اشتراک گذاشته میشوند.
در واقع، نگارش پژوهشی دانشگاهی یا علمی، بیشتر نگران روششناسی است؛ زیرا نیاز به تأیید علمی دارد. عموماً در داخل محافل آکادمی پخش میشود، و موضعی عینی دارد؛ اهمیت موضوع را به وضوح بیان میکند و با جزئیات کافی مدیریت میشود تا سایر محققان/پژوهشگران دانشگاهی نیز سعی کنند نتایج را تکرار کنند. نگارش تحقیق آکادمیک بر تحقیق پایان نامه و پایان نامه نویسی متمرکز است.
در حالی که نگارش تحقیق حرفهای بیشتر بر استفاده از اطلاعات دریافتی، متمرکز است و کمتر نگران روششناسی است و حتی اعتبارسنجی نیز طبیعی به نظر میرسد. از زبان خاصی برای انتقال اطلاعاتی استفاده میکند که به راحتی توسط مخاطبان هدفش قابل درک باشد و ممکن است برای اطلاعرسانی، آموزش، ترغیب، بحث، تحریک یا تشویق به اقدام، مدیریت شود.